Методика виявлення компетенцій КОС – 1

МЕТОДИКА  ВИЯВЛЕННЯ  Й ОЦІНКИ
КОМУНІКАТИВНИХ  І  ОРГАНІЗАТОРСЬКИХ  СХИЛЬНОСТЕЙ  ( КОС – 1 )
(за Б.Федоришиним і В. Синівським)
       У професіях, що за своїм змістом пов’язані з активною взаємодією людини з людиною, провідними професійно значущими якостями є комунікативні та організаторські здібності.
       Аналіз комунікативних І організаторських здібностей особистості дозволяє виявити їх психологічну структуру; вичленити такі їхні компоненти, які можуть бути індикаторами відповідних здібностей.
       Так, наприклад, комунікативні здібності особистості характеризуються її вміннями легко й швидко встановлювати ділові й товариські контакти з людьми, прагненням до розширення сфери спілкування, до участі в громадських, групових заходах, що можуть задовольнити потреби особистості у широкому й інтенсивному спілкуванні.
        Розглядаючи з цих позицій організаторські здібності, не важко виділити в їх структурі вміння впливати на людей з метою успішного вирішення ними певних завдань і досягнення певних цілей, уміння оперативно розібратися в ситуативній взаємодії людей і направити цю взаємодію в потрібне русло, прагнення до прояву ініціативи, до виконання громадської роботи тощо.
       Анкетна частина методики  “ КОС – 1 ” пропонує досліджуваному серію запитань, на які можна дати або позитивні, або негативні відповіді, тобто “так” або “ні”.
       Можливості прояву комунікативних і організаторських схильностей закладено у відповідних групах запитань. Сукупність яких представлена в бланку “Лист запитань”. Спектр опитування в ньому досить широкий для того, щоб за результатами відповідей досліджуваного можна було виявити якісно – кількісні параметри його комунікативних і організаторських схильностей.

ІНСТРУКЦІЯ :
       З початком роботи досліджуваний отримує таку інструкцію «Вам  потрібно відповісти на всі запитання, що є в цьому “Листі запитань”. Відповіді будите давати за певними правилами. Всі запитання сформульовані у вигляді тверджень. Але ці твердження потрібно розуміти як запитання для вас особисто. Придивіться до першого твердження – запитання: «В мене є багато друзів , з якими я часто спілкуюсь». Перенесіть це твердження на себе і дайте відповідь  на запитання, яке стоїть за цим твердженням: чи це правда, що у вас є багато друзів? Якщо це правда, якщо ви вважаєте що у вас дійсно є багато друзів, то у бланку відповідей ви поставите знак «+». А якщо ви вважаєте, що це твердження не про вас, що воно вас не характеризує, ви не можите погодитись з тим, що у вас дійсно є багато друзів, то ви відповісте знаком «-», «+» - «є відповідь «так», а «-» означає відповідь «ні».
Ці правила вам зрозумілі?  Якщо зрозуміло, то запам”ятайте  ще одне правило. Всі твердження у “Листі запитань” пронумеровані. У бланку, в якому ви будите записувати свої відповіді, пронумеровано клітинки. Номер клітинки з вашою відповіддю повинен точно відповідати номеру запитання. Отже, відповідь на друге запитання – в клітинку “2” .
Працюючи з “Листом запитань”, майте на увазі, що ці твердження – запитання є дещо узагальненими за своїм змістом. У них не відображено усіх подробиць, додаткових умов тощо. Ви просто уявіть собі основну описану ситуацію, не замислюйтесь над якимись визначеними й невисловленими деталями або умовами і відповідайте плюсом чи мінусом у залежності від того, яка відповідь, на ваш погляд, є переважаючою, типовою. І майте на увазі ще те, що добрих чи поганих відповідей у цій роботі не буває, незважаючи на те, поставили ви плюс чи мінус. Отже, все ясно? Працюйте.»



ЛИСТ  ЗАПИТАНЬ
КОС-1
1.  Чи багато у вас друзів, з якими ви постійно спілкуєтесь?
2.  Чи часто вам вдається схилити більшість своїх товаришів до прийняття ними  вашої думки?
3.  Чи довго турбує вас почуття образи заподіяне кимось із ваших друзів?
4.  Чи завжди вам важко орієнтуватися у критичній ситуації, що склалася?
5.  Чи прагнете ви до встановлення нових знайомств із різними людьми?
6.  Чи подобається вам займатися громадською роботою?
7.  Чи правильно, що вам приємніше читати книжки чи займатися будь-якими    іншими справами, ніж проводити час із людьми?
8.  Якщо виникли певні перешкоди у здійсненні ваших намірів, то чи легко ви відмовляєтесь від намірів?
9.  Чи легко ви встановлюєте контакт із людьми, які значно старші від вас за віком?
10. Чи любите ви вигадувати чи організовувати зі своїми друзями різноманітні  ігри та розваги?
11. Чи важко вам входити в нові для вас компанії?
12. Чи часто ви відкладаєте на інші дні ті справи, які потрібно було б виконати  сьогодні?
13.  Чи легко ви встановлюєте контакт з незнайомими людьми?
14.  Чи прагнете домогтися, щоб ваші друзі діяли відповідно до вашої думки?
15.  Чи важко освоюєтесь в новому колективі?
16.  Чи правильним є твердження, що у вас не буває конфліктів з друзями через невиконання ними своїх обов’язків та зобов’язань?
17.  Чи прагнете ви при нагоді познайомитися з новою людиною?
18.  Чи чисто при вирішуванні важливих справ ви берете ініціативу на себе?
19.  Чи дратують вас оточуючі і чи хочеться вам побути на одинці?
20.  Чи правда, що звичайно ви погано  орієнтуєтеся в незнайомій ситуації?
21.  Чи подобається вам постійно бут серед людьми?
22.  Чи виникає у вас роздратування, якщо не вдається закінчити розпочату справу?
23.  Чи відчуваєте ви труднощі, незручність або ніяковієте, якщо доводиться проявляти ініціативу, щоб познайомитися з новою людиною?
24.  Чи правда, що ви втомлюєтесь від частого спілкування з товаришами?
25.  Чи любите ви брати участь в колективних іграх.
26.  Чи часто проявляєте ініціативу при вирішенні питань, що торкаються інтересів ваших товаришів?
27.  Чи правда, що ви почуваєтеся невпевнено серед малознайомих вам людей?
28.  Чи правильним є твердження, що ви рідко прагнете довести свою правоту?
29.  Чи вважаєте ви, що без особливих зусиль можете внести пожвавлення в малознайому для вас компанію?
30.  Чи брали ви участь у громадській роботі школи?
31.  Чи прагнете ви обмежити коло ваших знайомих невеликою кількістю людей?
32.  Чи правильно, що ви не прагнете відстояти свою думку чи рішення, якщо воно не було зразу прийняте вашими товаришами?
33.  Чи почуваєтеся ви невимушено, потрапивши в незнайому для вас компанію?
34.  Чи з бажанням ви приступаєте до організації різних заходів для своїх товаришів?
35.  Чи правда, що ви не почуваєтесь впевнено і спокійно, коли доводиться що-небудь говорити великій групі людей?
36.  Чи часто ви спізнюєтесь на ділові зустрічі чи побачення?
37.  Чи правда, що у вас багато друзів?
38.  Чи часто ви опиняєтеся в центрі уваги своїх товаришів?
39.  Чи часто ви ніяковієте при спілкуванні з малознайомими людьми?
40.  Чи правда, що ви не дуже впевнено почуваєте себе в оточенні великої групи своїх товаришів?

Ключ
Комунікативні схильності: 1+, 3–, 5+, 7–, 9+, 11–, 13+, 15–, 17+, 19–, 21+, 23–, 25+, 27-, 29+, 31–, 33+, 35–, 37+, 39–.
Організаторські схильності: 2+, 4–, 6+, 8–, 10+, 12–, 14+, 16–, 18+, 20–, 22+, 24–, 26+, 28–, 30+, 32–, 34+, 36–, 38+, 40–.

Бланк відповідей (КОС – 1 )

Прізвище, ім’я____________________________________________________
Клас____________________________________________________________
Дата проведення_________________________________________________

1
3
5
7
9
11
13
15
17
19
21
23
25
27
29
31
33
35
37
39
Σ=
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
24
26
28
30
32
34
36
38
40
Σ=

К ком =___________           Q ком = ______      Рівень комунікативних схильностей_____________
К орг =___________             Q орг =_______     Рівень організаторських схильностей____________

Обробка й оцінювання результатів тестування

       Для кількісної обробки тестових результатів профконсультант використовує ”ключ”, де проставлено “ідеальні” відповіді, тобто такі, що відображають максимально можливі показники прояву комунікативних і організаторських схильностей. Обробка результатів дослідження не викликає забруднень. Потрібно підрахувати кількість співпадань відповідей учня в бланку відповідей з тими відповідями, що проставлені у ключі, і це число ввести у формулу
К=0,05 · М       
де “К” – величина оцінного коефіцієнта, а “М” – кількість відповідей, що співпали.
Кількісні оцінні показники, одержані за цією методикою, можуть варіювати від 0 до 1. Показники, ближчі до одиниці, свідчать про високий рівень виявлення комунікативних або організаторських схильностей, ближчі до 0 – про низький рівень. Оцінний коефіцієнт “К” – це первинна кількісна характеристика виявлених схильностей. Для якісної стандартизації результатів іспиту потрібно використати спеціальні шкали оцінок. У них тому чи іншому діапазону кількісних показників (“К”) відповідає певна якісна оцінка (“Q”).
Шкала оцінок комунікативних схильностей
Кк
Qк
Рівень прояву комунікативних схильностей
0,10 - 0,45
1
Низький
0,46 – 0,55
2
Нижче середнього
0,56 – 0,65
3
Середній
0,66 – 0,75
4
Високий
0,76 – 1,00
5
Дуже високий

Шкала оцінок організаторських схильностей
Кк
Qк
Рівень прояву організаторських схильностей
0,20 - 0,55
1
Низький
0,56 – 0,65
2
Нижче середнього
0,66 – 0,70
3
Середній
0,71 – 0,80
4
Високий
0,81 – 1,00
5
Дуже високий

Досліджувані учні, що одержали оцінку 1( Q = 1 ), характеризується вкрай низьким рівнем прояву схильностей до комунікативної або організаторської діяльності. В учнів, що одержали оцінку 2 ( Q = 2 ), розвиток комунікативних або організаторських схильностей знаходиться на рівні нижче середнього. Вони не прагнуть до спілкування, почувають себе скуто у новій компанії, у новому колективі, віддають перевагу перебуванню на самоті, обмежують коло своїх знайомств, відчувають труднощі в установленні активних контактів з людьми, погано орієнтуються у незнайомій ситуації, не відстоюють свої власні погляди і тяжко переживають образи. Прояви ініціативи в громадській діяльності вкрай занижені, в багатьох справах вони намагаються уникнути прийняття самостійних рішень.
       Учні, що одержали оцінку 3 (Q=3),характеризуються середнім рівнем прояву комунікативних та організаторських схильностей. Вони прагнуть до контактів з людьми, не обмежують кола своїх знайомств, відстоюють свої думки і планують свою працю. Однак потенціал цих схильностей не відзначається високою сталістю.
       Досліджувані, що одержали оцінку 4 (Q=4), відносяться до групи з високим рівнем прояву комунікативних та організаторських схильностей. Вони не розгублюються у новій обстановці, швидко знаходять собі приятелів, постійно прагнуть до розширення кола своїх знайомих, займаються громадською діяльністю, допомагають близьким, друзям, виявляють ініціативу в спілкуванні, здатні до прийняття самостійних рішень у складних ситуаціях. І все це провадиться не за примусом, а згідно зі своїми власними внутрішніми прагненнями, згідно зі своїм спрямуванням.

       І, нарешті, та група досліджуваних, що одержала оцінку 5 (Q=5), посідає дуже високий рівень прояву комунікативних і організаторських схильностей. Вони відчувають потребу в комунікативній і організаторській діяльності і активно, помітно прагнуть до неї. Для них є характерними швидка орієнтація в складних ситуаціях, своєчасний вибір засобів спрощення, розрядки ситуації, невимушеність поведінки у новому колективі. Досліджувані цієї групи є ініціативними, вони самі будують потрібну ситуацію навколо себе, приймають самостійні рішення, відстоюють і свої думки, і свої рішення. Вони здатні внести пожвавлення у незнайому їм компанію, їм подобається організовувати різні ігри, заходи,  вони вельми наполегливі у діяльності, що їх приваблює. Завдяки своїй ініціативності вони самі відшукують ті справи, що відповідають їхнім потребам у комунікативній і організаторській діяльності. При інтерпретації результатів дослідження за методикою “КОС - 1” під час профконсультаційної роботи слід зважувати на те, що ця методика виявляє лише наявний рівень прояву комунікативних і організаторських схильностей особистості, а не виконує безумовно функцій прогнозу розвитку або гальмування цих схильностей

Немає коментарів:

Дописати коментар